Per Wilkens

Från två till fyra mellan Lund och Malmö

I fredags togs det första spadtaget till de nya järnvägsspåren mellan Lund och Malmö. Nu ska antalet spår dubbleras, från två till fyra. Fyra spår innebär en väsentlig kapacitetsökning och med nya spår blir järnvägstrafiken mindre känslig för störningar.
Per Wilkens
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) tillsammans med förskolebarn från Åkarp under byggstarten.

När det officiella startskottet gick i fredags var infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på plats. Med hjälp av förskolebarn från Åkarp lämnade de sina handavtryck i en gjutform i betong. Med på invigningen fanns bland annat Henrik Fritzon (S), regionstyrelsens ordförande, och Anders Almgren (S) som är ordförande i kommunstyrelsen i Lund.

– Med fyra spår mellan Lund och Malmö ökar väsentligt kapaciteten för pendling och gods, vilket är avgörande inte bara för Lund, utan för hela landet. Med den nya järnvägsstationen vid Klostergården stärks Lunds positiva utveckling ytterligare, säger Anders Almgren (S), ordförande i kommunstyrelsen.

Utökningen från två till fyra spår är viktigt inte bara för Lund och Skåne, utanför hela Sverige. Södra stambanan mellan Malmö och Hässleholm är idag en av de sträckningarna i det svenska järnvägsnätet med de största kapacitetsbriserna. Sträckan mellan Malmö och Lund är största flaskhalsarna på Södra stambanan.