Joakim Twete

Lund är Sveriges bästa kommun att vara ung i

Är du ung och bor i Lunds kommun? Så fall bor du i landets bästa kommun att vara ung i, detta enligt tidningen Fokus årliga kommunranking.

I Fokus kommunranking rankas Lunds kommun som den sjätte bästa bostadskommunen i Sverige, den bästa söder om Göteborg. I kategorin ”bäst att var ung” rankades Lund som Sveriges främsta kommun. Lund rankas dessutom som femte bästa storstadskommun och som åttonde bästa kommun i Sverige att vara äldre i.

Anders Almgren (S), kommunstyrelsens ordförande:

Fantastiskt! Att Lund, av ansedda Fokus, pekas ut som en av Sveriges allra bästa kommuner att bo och verka i är ett fantastiskt betyg på allt det arbete som gjorts. Vår styrka är att skapa attraktivitet genom att kombinera ambitiöst bostadsbyggande, bra företagsklimat, landets bästa universitet och riktigt bra kommunal välfärd.

Rankningen baseras på ett index med 40 variabler och sammanställs i samarbete med Internationella Handelshögskolan i Jönköping. Mer information om rankingen finns här.