Per Wilkens

Lund-Hässleholm nästa sträcka i höghastighetssystemet

Spåren till höghastighetståget mellan Lund-Hässleholm kan börja projekteras redan nästa år. Det blir byggstart senast 2029. Detta presenterade infrastrukturministern på en pressträff i Lund tidigare idag. På pressträffen fanns även kommunstyrelsens ordförande Anders Almgren (S).

Både regeringen och vi rödgröna i Lund har höga mål vad gäller infrastruktur och stadsutveckling. Dessutom är Lund är Skånes största inpendlingskommun med flest pendlare i relation till sin storlek. Det i kombination med att Södra stambanan söder om Hässleholm är en av Sveriges mest trafikerade järnvägssträckor gjorde att beskedet välkomnades i Lund. Därför är besked från ministern väldigt välkommet.

Anders Almgren (S):

Det är ett mycket glädjande besked från infrastrukturminister Anna Johansson att regeringen valt att så tydligt prioritera sträckan Lund – Hässleholm som nästa sträcka i det nationella höghastighetssystemet. Att åtgärda dagens stora brister på just denna sträcka kommer att ge mycket positiva regionala och nationella effekter.

För mer information, se Lunds kommun