Jens Ohlsson

Medlemsmötet valde oppositionsråd och ny kommunstyrelsegrupp

När Socialdemokraterna i Lund samlades för sitt andra medlemsmöte sedan valet den 9 september valdes socialdemokraternas kandidater till oppositionsråd, kommunstyrelse och kommunfullmäktiges presidium.

Det var fullt i lokalen när det var medlemsmöte hos Socialdemokraterna i Lund. Den 25 oktober har kommunfullmäktige sitt konstituerande möte. Då utses ett nytt presidium för fullmäktige, ny kommunstyrelse och nya kommunal- och oppositionsråd.

Socialdemokraterna beslutade under kvällen att föreslå Anders Almgren och Fanny Johansson till oppositionsråd. Anders Almgren har varit kommunstyrelsens ordförande under föregående mandatperiod. Fanny Johansson har arbetat som politisk sekreterare i Region Skåne och tidigare suttit i kommunstyrelsen.

Anders Almgren, Fanny Johansson och Björn Abelson nominerades som ordinarie ledamöter i kommunstyrelsen. Lena Fällström och Kenth Andersson föreslås som ersättare. Anders Almgren, sedan tidigare vald till gruppledare, kommer att föreslås som kommunstyrelsens 2:e vice ordförande.

Till kommunfullmäktiges presidium föreslås Lennart Prytz, Lennart har under den gångna mandatperioden varit ordförande i kommunfullmäktige och föreslås nu bli 2:e vice ordförande.

– Det är ett starkt lag vi för fram. Med dem i täten kan vi driva en stark och konstruktiv oppositionspolitik med siktet inställt på valseger 2022, säger Anna-Lena Hogerud, ordförande Socialdemokraterna i Lund.