Sebastian Persson

Nu ska Lund ta emot en fristadsförfattare

Det finns omkring 50 fristäder för författare i världen i dagsläget. I år kommer Lunds kommun att ansluta sig till dessa. Detta efter att Lunds kommun tillsammans med Lunds kommunala fastighetsbolag (LKF) nu ordnat med en bostad för en fristadsförfattare.

Lunds kommun har sedan 2015 arbetat för att säkra ett mottagande för en så kallad fristadsförfattare. Det står nu klart att mottagandet kan komma att ske under 2018 efter att Lunds kommun tillsammans med LKF har ordnat med en bostad vilket är avgörande för en bra vistelse under de 2 år som fristadsförfattaren befinner sig i värdkommunen.

Detta innebär att Lund tar emot och hjälper en förföljd författare till en fristad i kommunen. Detta sker via fristadsprogrammet som har funnits sedan i början av 1990-talet och som vuxit fram som en reaktion på ”fatwan” mot Salman Rushdie 1989.

Att ta emot en fristadsförfattare innebär att en stad tar emot en författare som är utsatt för censur och/eller förföljelse i sitt hemland. I mottagandet ingår fri bostad, ett nätverk i staden och regionens kulturliv för att kunna utvecklas konstnärligt samt att få arbeta fritt inom sitt konstområde.

– Vi ska stå upp för mänskliga rättigheter och visa solidaritet med människor som lever i förtryck och förföljse. Lund med sina stolta kulturtraditioner och öppenhet inskrivit i vår vision lämpar sig väl för att ta emot en fristadsförfattare, säger Elin Gustafsson (S), kommunalråd och ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

– Det känns bra att Lund äntligen är redo att ta emot en fristadsförfattare. Att Lund erbjuder en förföljd författare en trygg plats att verka på är en påminnelse om att det fria ordet aldrig får tas för givet. Inte ens i Lunds kommun, säger Peter Bergwall (MP), vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden.