Nu ska vi öka bostadsbyggandet ytterligare

Socialdemokraterna och Miljöpartiet tar, genom en skrivelse till tekniska nämnden och byggnadsnämnden, initiativ till att ytterligare öka bostadsbyggandet.

Bostadsbyggandet har ökat i Lund de två senaste åren. Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill dock öka takten ytterligare. 2015 påbörjades 783 nya bostäder i Lunds kommun och 2016 påbörjades 839 nya bostäder. Nybyggnationen 2016 var högre än den varit på tio år.

– Bostadsbyggandet ökar, men samtidigt ser vi även att bostadsköerna gör det. Vi måste göra det möjligt för Lunds unga, nyanlända och människor som anställs vid företag i Lund att också få en bostad i kommunen. Därför vill vi nu ge ett uppdrag till våra förvaltningar att vässa verktygen för att öka bostadsbyggandet ytterligare, säger Emma Berginger (MP), ordförande i tekniska nämnden.

Socialdemokraterna och Miljöpartiet vill höja ribban ytterligare. Målet för Lunds kommun är att bygga 1200 bostäder per år, därför lämnas nu skrivelser in till de två nämnderna.

Björn Abelson (S), ordförande byggnadsnämnden:

Vi vill nu se över vilka hinder och flaskhalsar som finns i Lund som kan försena eller hindra byggandet. Vi ser att andra kommuner i Sverige, till exempel Uppsala och Örebro, lyckats bygga fler nya bostäder, så utan tvekan kan vi bli ännu bättre och minska bostadsbristen i kommunen.