Jens Ohlsson

Över 100 miljoner till Lunds kommun

När regeringen under onsdagen presenterade sin vårändringsbudget och riktlinjerna för den ekonomiska politiken presenteras reformer på över 4,5 miljarder kronor. Av de så kallade välfärdsmiljarderna fördelas 2019 nästan 110 miljoner kronor till Lunds kommun.

När den socialdemokratiskt ledda regeringen under onsdagen presenterade sin första vårändringsbudget sedan regeringstillträdet i januari presenteras reformer för över 4,5 miljarder kronor. Dessa fördelas i fyra olika punkter: Fler ska komma i arbete, Välfärden ska stärkas, Hela landet ska växa samt Sverige ska bli ett fossilfritt föregångsland.

Av pengarna som fördelas till kommuner och landsting, de så kallade ”välfärdsmiljarderna”, tilldelas Lunds kommun nästan 110 miljoner. Dessutom riktar regeringen särskilt stöd bland annat för att stärka äldreomsorgen. För detta tilldelas Lunds kommun 4,7 miljoner kronor. Men vårändringsbudgetens välfärdssatsning innebär bland annat satsningar på fler lärarassistenter i skolan.

– Det är välbehövliga satsningar för att stärka kommunernas ekonomi. Det ger oss möjlighet att ytterligare stärka kommunens äldreomsorg och påskynda arbetet med att anställa lärarassistenter i våra skolor så att våra lärare kan fokusera på det de ska göra – att undervisa våra elever, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens 2:e vice ordförande.

Vårändringsbudgeten innebär dessutom att flera viktiga satsningar som försvann i Moderaterna och Krisdemokraternas statsbudget åter kommer tillbaka. Det handlar bland annat om satsningar på kulturskolan och stödet till solcellsutbyggnaden. Men också nya viktiga jämställdhets- och jämlikhetssatsningar med stöd till kvinnojourer, fler insatser mot hedersvåld och mäns våld mot kvinnor och att Jämställdhetsmyndigheten räddas.

Socialdemokraterna i Lund har länge drivit på för en progressivare klimatpolitik och i vårändringsbudgeten levereras flera offensiva klimatsatsningar. Bland annat genomförs en mångmiljonsatsning på att underlätta tågresor ut i Europa.

– Satsningen på nattåg tillsammans med att vi nu gör den största järnvägssatsningen i modern tid kommer att betyda mycket, inte minst för Lund och övriga delar av Öresundsregionen, säger Elin Gustafsson (S), riksdagsledamot från Lund.