Sebastian Persson

Vad gör Lundakvintetten för att rädda busstrafiken?

Den 18 augusti blev de Region Skånes nedskärningar i busstrafiken verklighet och stora försämringar skedde i busstrafiken i Lund. Socialdemokraterna har tidigare riktat kritik mot att Lunds kommuns borgerliga styre för att de inte agerat mot regionen. Nu kräver Socialdemokraterna besked om vad kommunledningen har gjort för att rädda busstrafiken från nedskärningarna.

Tidigt i våras presenterade Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna förslag på stora nedskärningar i busstrafiken i Skåne. Den 18 augusti blev de verklighet. Lunds kommun är en av de kommuner som drabbas hårdast av nedskärningarna. Socialdemokraterna i Lunds kommun har krävt att kommunen ska agera mot Region Skåne och presenterat olika förslag som skulle rädda busstrafiken. Lunds liberalledda minoritetsstyre har dock valt att inte agera.

I en enkel fråga till kommunstyrelsens ordförande, Philip Sandberg (L), kräver Socialdemokraterna nu svar på om de har gjort några konkreta insatser för att rädda kvar busstrafiken.

– Det verkar mer som att det borgerliga styret i kommunen har försökt lägga rökridåer för att täcka upp för sina partikamrater i Region Skånes nedskärningspolitik snarare än att faktiskt prioritera lundabornas intressen och rädda busstrafiken. Lundaborna förtjänar att veta om, och i så fall vad, Philip Sandberg har gjort för att stoppa nedskärningarna, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens 2:e vice ordförande och den som har ställt den enkla frågan.

Men Socialdemokraterna sträcker också ut en hand till det borgerliga kommunstyret. Anders Almgren (S) föreslår att det borgerliga styret och Socialdemokraterna tillsammans ska agera mot Skånetrafiken för att stoppa nedskärningarna.

– Vi behöver lägga de partiinterna intressena åt sidan och istället, gemensamt, hitta bra lösningar. Jag är övertygad om att Philip Sandberg egentligen inte heller tycker det är en bra idé att stadsbussarna till Stångby slutat gå. Men då behöver det visas i konkret handling. Så vår uppmaning är tydlig; låt oss kroka arm och tillsammans kräva ett avtal med Skånetrafiken som tryggar en bra busstrafik för lundaborna, säger Anders Almgren (S), kommunstyrelsens 2:e vice ordförande.