Josefine Jaktling

Visa fotbolls-VM i Stadsparken i sommar

Under sommaren 2018 rådde det fotbollsfeber i hela Sverige under fotbolls-VM. I sommar är det VM-dags igen och nya svenska framgångar är sannolikt att vänta. Socialdemokraterna föreslår nu i en skrivelse till kultur- och fritidsnämnden att Sveriges matcher även denna sommar ska visas i Stadsparken.

Under världsmästerskapet i fotboll 2018 bjöd Sverige på en närmast heroisk insats och matcherna följdes med stor entusiasm från torg och parker via storbildsskärmar runt om i landet. I Lund visades de sista matcherna på storbildsskärm i Stadsparken.

I sommar är det VM-dags igen. Den 11 juni går Sverige in i turneringen när de möter Chile. Nu föreslår Socialdemokraterna i Lund att fjolårssuccén med VM-sändningar på storbildsskärm i Stadsparken ska återupprepas.

– Vi vill att Lund ska bidra till att återskapa fotbollsmagin från fjolåret. Det är dessutom en viktig signal att skicka från Lunds kommun att vi inte bara visar herrlandslaget utan att vi gör detsamma när det gäller damlandslaget, säger Sebastian Persson (S), 2:e vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden.